Blogger Graphics
Dont mess with these girls.....a ah...a ah..naaaaahhhh

Tuesday, February 16, 2010

kejadian di saat menunggu masuknya waktu asar..

di suatu petang yg indah,aku dan family pergi jejalan ke Mid Velly.kami jalan2 sambil window shopping..selepas makan di Nando's.kami semua pergi menunaikan solat zohor..aku dan mak ku yg tercinta pergi la ke tandas dahulu dan kemudian terus ke surau,,

setelah selesai menunaikan solat,aku melihat jam di handphone ku..jam menunjukkan pukul 4.10 ptg..alang2 dah nk masuk waktu asar,kami pon take a rest kat surau dulu..terase sejuk dlm surau tuh,cam nk terlentok aku di buatnya..

aku mengelamun melihat ragam2 manusia yg datang ke surau utk menjalankan tanggungjawab sebagai seorang muslim..mak pulak sedang kusyuk membaca surat khabar yg dibelinya td..sambil tersandar di dinding,tibe2 mata aku tertarik utk memerhatikan gelagat dua sahabat yg baru masuk ke surau..

biarlah ku gelarkan diri mereka berdua sebagai "kiah" dan "timah"..dua sahabat ini 'free hair'.. cik kiah berpakaian agak sopan,bersuar slack hitam besertakan blaus bunga2..manakala si timah memakai baby shirt ketat dan suar tiga suku..dengan selumber meraka masuk berlegar2 dlm surau tuh,,aku pon xtau ape yg cik berdua ni cuba nak buat.

aku terus memerhatikan gelagat dua sahabat ni,,meraka berbincang sesuatu yg aku sendiri xpasti, dan aku melihat kiah keluar dari surau..aku pon biarkan aja dan meneruskan lamunan ku yg terhenti..

kemudian lamunan ku tergangu, apabila melihat si timah memakai telekong yg ade di surau..hati ku berdetik.."bile pulak pompuan ni amek wuduk??aku tngok muke xbasah pon..yg basah tgn je,,aik basoh tgn je ke kak?"...ahh,,ku tepis dan buang jauh2 syak wasangka yg mula bersarang di benak ku..

selepas memakai telekong,si timah duduk di atas sejadah,,dalam hati ku berkata.."mungkin die tunggu kawan die datang nk solat same2"..masa berlalu dan timah masih setia menunggu..tak lama kemudian terukir senyuman di wajah timah apabila melihat sahabatnya masok dan berjalan ke arahnya..

selesai mengambil wuduk kiah segera lah memakai telekong utk solat bila menyedari sudah hampir abes waktu zohor..aku xmendengar perbualan mereka kerana malas nak 'buzy body'.. TIBA-TIBA..sesuatu yg memeranjatkan aku..apabila timah dgn bahagia nya membuka telekong dan melipatkan kain telekong sebaik sahaja kiah memulakan solatnya,,

aku cuba refresh kembali ingatan ku,,"bile pulak pompuan ni solat??dr td aku tngok die ddk jer??" ..pelik ,,tp itu la hakikat yg terjadi,,,timah masih duduk di sejadah menunggu kiah selesai solat..

dengar segera aku trus bergosip dengan mak,,,..sambil berbisik..

"mak!!prasan tak pompuan tuh?"
"mane?" (mak menutup muka surat khabat yg dibacanya dan terus melihat sekeliling)
"tuh yg tuh..mak jgn la pandang.wat2 bace surat kabar..nnt die prasan"
"ha ..kenape ngn die?"
"mak perasan die ade solat x td??"
"tah..xnmpak pulak die solat"
"adek tngok die pakai telekong pastuh duduk tunggu kawan die.tp peliknye lepas kawan die sampai n solat,die bukak telekong trus lipat..bile plak die solat,,dari td adek
perhatikan jer.mase amek wuduk pon tgn je basah,,bia betol pompuan ni"
"yeke,,biar betol hahaha" (kami ketawa terbahak2..tp cover2 sikit sebab dalam surau)

kami terus memerhati gelagat si timah,,terlalu aneh perbuatannya dimata kami anak beranak..ada jugak manusia yg sedemikian rupa..

"mak agak nye die xtau solat kot..xpon die wat cam tuh sebab nk cover ngn kawan die,,xnk kawan die tau yg die xsolat,,"
"a.ah kot..mesti kawan die ingat die dah sudah solat,"

"giler lah mak,,xsangke..die x malu ke wat camtuh,org ramai ni memerhati"
"tu la pasal..klu kat umh xpe la gak,,ni depan org ramai,terang2 menipu.."
"kot ye pon..xpayah la sampai nk pakai telekong semate nk tipo kawan die"

seperti biase mak mmg suka buat cerita kejam..melekek2 kami ketawa..kiah pon selesai solat..kemudian kiah pergi ke cermin membetol an rambut nya,,yg aku dan mak terasa lawak,,bila si timah pon turut serta membetolkankan rambut..memakai bedak,membetol2kan bajunya..lagak macam org baru lepas selesai menunaikan solat,,hahahh..tidak kah ada rasa malu dihati timah pada kami yg tau drama penipuannya??..ketika meraka berjalan keluar..

"mak..jom kite bagi tau kawan die nk??..hahaha
"ha..ape lagi bagi la tau"
"biar die tau yg kawan die tgh tipu die"
"woi!!ko kono tipo woi..kawan ko xsolat pon..die pakai telekong je,,tp xsolat!!"
"hahahahahahahah"

dengan selumber mak aku sound dua sahabat tersebut,,si timah xbrani memandang kearah kami,,mujur la meraka berdua xberapa dengar kata2 mak aku,,kalu tidak,,aku xtau la apa akan terjadi,,hahaha..ape pon peristiwa tuh sgt kelakar,,dan aku kesian pada timah kerana telah membodohkan dri depan org ramai,,dan juga pada kiah yg tertipo oleh sahabatnya sendiri..

masok la waktu asar,,kami pon jalan kan lah tugas kami dan abaikan kejadian tadi,,kami beranggapan bahawa itu lumrah dan rancah kehidupan manusia di bumi Allah..

masing2 telah dikurniakan akal dan fikiran,,gunakan lah sebaik2 yg mungkin..apa2 pon timah boleh menipu sahabatnya,,tp dia tidak akan pernah sama sekali dapat menipu Penciptanya..jadikan la cerita ini sebagai pengajaran untuk semua yg mmbaca entri ni..

renung-renungkan lah..dan selamat beramal


post by >> fairies syiera

2 comments:

  1. kesian aa timah tuhh.
    bodoh sombong pulakk..
    nak wat cane an .
    da name timah.
    taw bijih timah jelaa.
    hahaha.

    ReplyDelete
  2. kiah nama mak akuh..!!
    alhamdulillah Kiah oi~!!

    ReplyDelete